Trening kompetencji z zakresu Komunikacji Międzykulturowej

Celem szkolenia jest, by pracownicy: 

  • rozwijali swoje kompetencje na poziomie wiedzy, postawy i umiejętności
  • znali podstawowe pojęcia związane z międzykulturowością
  • potrafili wyróżnić główne typy kultur
  • mogli odczuć problemy pracownika delegowanego do innego kraju
  • potrafili obsługiwać klientów z innych państw z większą empatią i zrozumieniem
  • umieli zweryfikować stereotypy o naszych sąsiadach zza wschodniej granicy
  • znali fazy szoku kulturowego, jakie przechodzi cudzoziemiec
  • mieli świadomość różnorodności sposobów komunikowania się odmiennych grup kulturowych
  • zwracać większą uwagę na pozawerbalne komunikaty wysyłane przez cudzoziemca
  • potrafili lepiej rozpoznawać bariery komunikacyjne osób z innych kultur
  • umieli dostosować swój styl działania w zależności od kraju pochodzenia klienta
  • mogli odczuć obawy, emocje i potrzeby osób przybywających do obcego kraju
  • potrafili wchodzić w interakcję z cudzoziemcami z większą otwartością i zaufaniem
  • mogli doświadczyć różnicy w traktowaniu co wpłynie na rozwój empatii i zrozumienia migrantów
  • bardziej wyczuleni na potrzeby ludzi należących do różnych kręgów etnicznych
  • potrafili lepiej zrozumieć odczucia cudzoziemca „po drugiej stronie okienka”
  • mogli świadomie budować poprawne relacje zawodowe z klientami z różnych państw
  • wiedzieli jakie są narzędzia do dalszego samorozwoju z zakresu komunikacji międzykulturowej
  • skuteczniej komunikować się z migrantami poprzez zmianę swojego nastawienia i postawy

       Szkolenie trwa 2 dni, 12 godzin dydaktycznych

  • PROGRAM SZKOLENIA                                                                         

1. PODSTAWOWE POJĘCIA - MUST KNOW

  • Expat, repatriant czy emigrant - ćwiczenie wprowadzające
  • Góra lodowa kultury oraz „Diagramu cebuli” Geerta Hofstede
  • Szok kulturowy i …kto do kogo ma się dostosować
  • Rozwój kompetencji - Krzywa adaptacji kulturowej - ćwiczenie w grupach z omówieniem
  • Zrozumieć cudzoziemca - Strategie akulturacji
  • Prezentacja multimedialna - usystematyzowanie nowych pojęć

2. PUŁAPKI STEREOTYPÓW i uprzedzeń

  • Zegar stereotypów - ćwiczenie wprowadzające
  • Stereotypy kulturowe jako „obrazy w naszych głowach” Waltera Lippmanna
  • Odczytujemy kody nieznanej kultury - „Goście z wyspy Albatros” - gra symulacyjna
  • Rozwój kompetencji - Wpływ uwarunkowań kulturowych na postrzeganie świata - dyskusja
  • Kogo zaprosisz na Wigilię? - w sidłach pierwszego wrażenia

3. RÓŻNICE MIĘDZYKULTUROWE - na podstawie wybranych wymiarów kultury z klasyfikacji Geerta Hofstede, Richarda Gestelanda oraz Edwarda Halla

  • Z dyrektorem po imieniu - Dystans do władzy
  • Postawy cudzoziemców z krajów hierarchicznych i krajów egalitarnych
  • Rozwijamy nasze kompetencje - Postawy w życiu rodzinnym, szkolnym oraz zawodowym w krajach o niskim i wysokim dystansie do władzy - ćwiczenie z omówieniem

4. UNIKANIE NIEPEWNOŚCI - dlaczego „Inny” oznacza zagrożenie

  • Jak wyjść poza schemat myślenia - autodiagnoza
  • U źródeł ksenofobii
  • Potrzeba przewidywalności a codzienne postawy w różnych społeczeństwach
  • Brak otwartości na inność a poziom biurokratyzacji

5. KOMUNIKACJA WERBALNA I NIEWERBALNA

  • Porozumiewamy się bez słów - ćwiczenie wprowadzające
  • Komunikacja pozawerbalna: mowa ciała, milczenie, dystans przestrzenny i konwersacyjny
  • Język bezpośredni i pośredni - trudności komunikacyjne
  • Kraje wysokiego vs niskiego kontekstu - jak zrozumieć klienta z Dalekiego Wschodu
  • Gesty i emblematy - pułapki kulturowe

6. NIEWIDZIALNE BARIERY komunikacji międzykulturowej

  • Udzielanie pozytywnego i krytycznego feedbacku
  • Reklamacja niejedno ma imię - gotowość lub unikanie społeczeństw do konfrontacji
  • Stosunek do czasu i planowania - kraje mono i polichromatyczne
  • Rozwijamy nasze kompetencje - „Twój styl działania wobec klientów z różnych kultur” - ćwiczenie w grupach z omówieniem
  • „Po drugiej stronie okienka” - nasze nieuświadamiane bariery komunikacyjne

7. ZMIANA POSTAWY - SKUTECZNYM NARZĘDZIEM w komunikacji międzykulturowej

  • Rozwijamy nasze kompetencje poprzez doświadczanie różnic w traktowaniu - „Żółci i Zieleni” - gra symulacyjna z omówieniem
  • Uczenie się na podstawie różnic:

   - otwartość na „inne” i „nieznane” - postawa   - relatywizm kulturowy (równość kultur) - wiedza   - wzajemność i interakcje - umiejętności

  • Empatia, decentracja, toleracja niejednoznaczności - narzędzia do dalszego samorozwoju

8. NASI SĄSIEDZI ZE WSCHODU - Rosjanie, Białorusini, Ukraińcy

  • Mity i stereotypy
  • Jak daleko nam do siebie i jak blisko - „Only in Russia” - prezentacja multimedialna
  • Rozwijamy nasze kompetencje - ‘Czy już możesz jechać w podróż dookoła świata?” - ćwiczenie
  • Faux pas na powitanie - wpadki nie tylko dyplomatyczne

9. PODSUMOWANIE

  • Runda końcowa
  • Przedstawienie materiałów poszkoleniowych - Handout dla Uczestników
  • Pożegnanie się z Uczestnikami

   Trener Kamila Radzyńska http://www.kamila-radzynska.pl/o_mnie.php

  • Każdy z uczestników po zakończeniu szkolenia otrzyma zaświadczenie zgodne z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2017 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz. U. poz. 1632).