Trening kompetencji z zakresu Komunikacji Międzykulturowej
Celem szkolenia jest, by pracownicy:
- rozwijali swoje kompetencje na poziomie wiedzy, postawy i umiejętności
- znali podstawowe pojęcia związane z międzykulturowością
- potrafili wyróżnić główne typy kultur
- mogli odczuć problemy pracownika delegowanego do innego kraju
- potrafili obsługiwać klientów z innych państw z większą empatią i zrozumieniem
- umieli zweryfikować stereotypy o naszych sąsiadach zza wschodniej granicy
- znali fazy szoku kulturowego, jakie przechodzi cudzoziemiec
- mieli świadomość różnorodności sposobów komunikowania się odmiennych grup kulturowych
- zwracać większą uwagę na pozawerbalne komunikaty wysyłane przez cudzoziemca
- potrafili lepiej rozpoznawać bariery komunikacyjne osób z innych kultur
- umieli dostosować swój styl działania w zależności od kraju pochodzenia klienta
- mogli odczuć obawy, emocje i potrzeby osób przybywających do obcego kraju
- potrafili wchodzić w interakcję z cudzoziemcami z większą otwartością i zaufaniem
- mogli doświadczyć różnicy w traktowaniu co wpłynie na rozwój empatii i zrozumienia migrantów
- bardziej wyczuleni na potrzeby ludzi należących do różnych kręgów etnicznych
- potrafili lepiej zrozumieć odczucia cudzoziemca „po drugiej stronie okienka”
- mogli świadomie budować poprawne relacje zawodowe z klientami z różnych państw
- wiedzieli jakie są narzędzia do dalszego samorozwoju z zakresu komunikacji międzykulturowej
- skuteczniej komunikować się z migrantami poprzez zmianę swojego nastawienia i postawy
Szkolenie trwa 2 dni, 12 godzin dydaktycznych
- PROGRAM SZKOLENIA
1. PODSTAWOWE POJĘCIA - MUST KNOW
- Expat, repatriant czy emigrant - ćwiczenie wprowadzające
- Góra lodowa kultury oraz „Diagramu cebuli” Geerta Hofstede
- Szok kulturowy i …kto do kogo ma się dostosować
- Rozwój kompetencji - Krzywa adaptacji kulturowej - ćwiczenie w grupach z omówieniem
- Zrozumieć cudzoziemca - Strategie akulturacji
- Prezentacja multimedialna - usystematyzowanie nowych pojęć
2. PUŁAPKI STEREOTYPÓW i uprzedzeń
- Zegar stereotypów - ćwiczenie wprowadzające
- Stereotypy kulturowe jako „obrazy w naszych głowach” Waltera Lippmanna
- Odczytujemy kody nieznanej kultury - „Goście z wyspy Albatros” - gra symulacyjna
- Rozwój kompetencji - Wpływ uwarunkowań kulturowych na postrzeganie świata - dyskusja
- Kogo zaprosisz na Wigilię? - w sidłach pierwszego wrażenia
3. RÓŻNICE MIĘDZYKULTUROWE - na podstawie wybranych wymiarów kultury z klasyfikacji Geerta Hofstede, Richarda Gestelanda oraz Edwarda Halla
- Z dyrektorem po imieniu - Dystans do władzy
- Postawy cudzoziemców z krajów hierarchicznych i krajów egalitarnych
- Rozwijamy nasze kompetencje - Postawy w życiu rodzinnym, szkolnym oraz zawodowym w krajach o niskim i wysokim dystansie do władzy - ćwiczenie z omówieniem
4. UNIKANIE NIEPEWNOŚCI - dlaczego „Inny” oznacza zagrożenie
- Jak wyjść poza schemat myślenia - autodiagnoza
- U źródeł ksenofobii
- Potrzeba przewidywalności a codzienne postawy w różnych społeczeństwach
- Brak otwartości na inność a poziom biurokratyzacji
5. KOMUNIKACJA WERBALNA I NIEWERBALNA
- Porozumiewamy się bez słów - ćwiczenie wprowadzające
- Komunikacja pozawerbalna: mowa ciała, milczenie, dystans przestrzenny i konwersacyjny
- Język bezpośredni i pośredni - trudności komunikacyjne
- Kraje wysokiego vs niskiego kontekstu - jak zrozumieć klienta z Dalekiego Wschodu
- Gesty i emblematy - pułapki kulturowe
6. NIEWIDZIALNE BARIERY komunikacji międzykulturowej
- Udzielanie pozytywnego i krytycznego feedbacku
- Reklamacja niejedno ma imię - gotowość lub unikanie społeczeństw do konfrontacji
- Stosunek do czasu i planowania - kraje mono i polichromatyczne
- Rozwijamy nasze kompetencje - „Twój styl działania wobec klientów z różnych kultur” - ćwiczenie w grupach z omówieniem
- „Po drugiej stronie okienka” - nasze nieuświadamiane bariery komunikacyjne
7. ZMIANA POSTAWY - SKUTECZNYM NARZĘDZIEM w komunikacji międzykulturowej
- Rozwijamy nasze kompetencje poprzez doświadczanie różnic w traktowaniu - „Żółci i Zieleni” - gra symulacyjna z omówieniem
- Uczenie się na podstawie różnic:
- otwartość na „inne” i „nieznane” - postawa - relatywizm kulturowy (równość kultur) - wiedza - wzajemność i interakcje - umiejętności
- Empatia, decentracja, toleracja niejednoznaczności - narzędzia do dalszego samorozwoju
8. NASI SĄSIEDZI ZE WSCHODU - Rosjanie, Białorusini, Ukraińcy
- Mity i stereotypy
- Jak daleko nam do siebie i jak blisko - „Only in Russia” - prezentacja multimedialna
- Rozwijamy nasze kompetencje - ‘Czy już możesz jechać w podróż dookoła świata?” - ćwiczenie
- Faux pas na powitanie - wpadki nie tylko dyplomatyczne
9. PODSUMOWANIE
- Runda końcowa
- Przedstawienie materiałów poszkoleniowych - Handout dla Uczestników
- Pożegnanie się z Uczestnikami
Trener Kamila Radzyńska http://www.kamila-radzynska.pl/o_mnie.php
- Każdy z uczestników po zakończeniu szkolenia otrzyma zaświadczenie zgodne z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 marca 2019 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz. U. poz. 652).